Modalitati de a presta legal un tip de munca remunerata: contractul de internship, contractul individual de munca si contractul de zilier
Cea mai frecventa forma de a presta munca este conform unui contract individual de munca, incheiat in conditiile legii, intre angajator si angajat. Insa, unele proiecte pot fi sezoniere, altele pot necesita doar cateva ore alocate zilnic de un specialist in domeniul respectiv, de aceea un contract individual de munca nu se preteaza activitatii respective. In acest caz, se recurge fie la un contract de colaborare intre SRL, PFA, Intreprindere Individuala sau Familiala, fie la alte forme de colaborare si remuneratie.
8 lucruri bine de stiut despre cesiunea partilor sociale
Concediul pentru formare profesionala
Concediul pentru formare profesionala este reglementat la art. 154 din Codul Muncii, care precizeaza faptul ca „salariatii au dreptul sa beneficieze, la cerere, de concedii pentru formare profesionala. Aceste concedii pot fi acordate in doua forme: cu plata sau fara plata.”
Noile criterii de incadrare a entitatilor raportoare (microentitati, entitati mici, mijlocii si mari) in 2024
Contractul de internship. Cadru legal, contract si organizarea programului
Cash flow sau flux de numerar. Ce este si de ce este important pentru o companie?
5 informatii utile despre pensie: varsta de pensionare, stagiul de cotizare, contributii obligatorii si facultative
Vreau sa pornesc o activitate pe cont propriu. Ce sa aleg intre PFA sau SRL in 2024?
Legislatia fiscala a suferit multiple modificari in ultima vreme, incat alegerea de a infiinta PFA in 2024 ar putea sa nu mai fie la fel de avantajoasa ca in anul 2023, de exemplu. In aceeasi masura, infiintarea unui SRL trebuie sa aiba la baza o informare corecta si amanuntita, de preferat din partea unui expert contabil, pentru ca declaratiile fiscale sau plata impozitelor la stat sa nu afecteze continuarea activitatii firmei.
Ce trebuie sa stie un antreprenor incepator despre factura storno: 6 aspecte importante
Beneficii extrasalariale pentru angajati plafonate la 33% din salariul de baza in 2024
5 aspecte importante despre administratorul unei societati
In acest articol, vom detalia care este rolul unui administrator, cine poate ocupa aceasta functie, dar si care sunt drepturile si obligatiile acestuia intr-o companie.
Depunerea situatiilor financiare anuale aferente anului 2023
1. Termenele pentru depunere a situatiilor financiare anuale
Termenele pentru depunerea situatiilor financiare anuale aferente exercitiului financiar 2023 difera, in functie de tipul entitatii raportoare.Declaratia Unica in 2024. Termenul de depunere si calculul obligatiilor de plata pe 2023
Formularul 212 sau Declaratia unica se competeaza si se depune de catre persoanele fizice care, in anul de impunere, au realizat, individual sau intr-o forma de asociere, venituri sau pierderi din Romania sau/ si din strainatate si care datoreaza impozit pe venit si contributii sociale obligatorii, potrivit prevederilor Codului fiscal.
Timpul de munca si repartizarea acestuia. Prevederi in Codul muncii
6 informatii utile despre SRL-uri in 2024
Sponsorizarea in 2024. Noi reguli in cazul microintreprinderilor si al platitorilor de impozit pe profit
Deducerea personala in 2024. Care sunt criteriile de acordare?
Deducerea nu reprezinta o cheltuiala a angajatorului ci este o facilitate fiscala pentru persoanele aflate in intretinere ale contribuabilului, fiind corespunzatoare perioadei impozabile din anul fiscal in care aceste persoane sunt intretinute.
Tichetele de masa, cadou, cresa si voucherele de vacanta in 2024. Impozitare si contributii sociale
Diurna interna si externa in 2024
Sinteza a noutatilor fiscale in 2024: impozitare PFA, microintreprinderi, dividende, plafoane numerar si tichete de masa
Impozitarea microintreprinderilor in 2024
Impozit si CASS in cazul PFA in 2024
Plafoane la incasari si plati in numerar in vigoare de la 11 noiembrie 2023. Modificari aduse de OUG 98/2023
Stocurile si documentele utilizate in contabilitatea de gestiune a unei societati
Oficial: e-Factura devine obligatorie de la 1 ianuarie 2024
Conform proiectului de masuri fiscale, „se propune instituirea unui sistem de raportate a facturilor in perioada 1 ianuarie – 31 iunie 2024, fara aplicarea de sanctiuni in primele trei luni, si trecerea la transmiterea obligatorie a facturilor prin Sistemul RO e-factura in relatia B2B incepand cu 1 iulie 2024.
Ce trebuie sa cuprinda contractul individual de munca
Proiect legislativ privind majorarea salariului minim brut de la 1 octombrie 2023
Stimulentul de insertie in 2023. Valoarea si conditiile de acordare
Suspendarea activitatii unei societati
10 aspecte privind tichetele de masa in 2023. Noutati de la 1 August 2023.
Aspecte privind contractul de comodat
Plata salariului – cum se realizeaza si care sunt documentele justificative
Inactivitatea fiscala a unei societati: consecinte si modalitatea de reactivare
a) nu isi indeplineste, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligatie declarativa prevazuta de lege;
b) se sustrage controalelor efectuate de organul fiscal central, prin declararea unor date de identificare a domiciliului fiscal care nu permit organului fiscal identificarea acestuia;
c) organul fiscal central constatata ca nu functioneaza la domiciliul fiscal declarat;
d) inactivitatea temporara inscrisa la Registrul Comertului;
e) durata de functionare a societatii este expirata;
f) societatea nu mai are organe statutare;
g) durata detinerii spatiului cu destinatia de sediu social este expirata.
Casa de marcat: in ce conditii este obligatorie si cine este exceptat de la utilizarea ei
Cu exceptia situatiei in care casa de marcat se defecteaza, in cazul in care operatorii economici nu inmaneaza clientului bonul fiscal sau inmaneaza un alt document, obligatia de a solicita bonul revine clientului. In situatia in care aparatul de marcat electronic de defecteaza, in intervalul pana la repunerea in functiune, operatorii economici sunt obligati sa inregistreze intr-un registru special toate operatiunile efectuate si sa emita chitante si facturi, la cererea clientului, pentru respectivele operatiuni.
Somajul tehnic: actualizari in 2023
Zilele libere la care are dreptul un angajat
Ce trebuie sa stii despre sponsorizare in 2023
15 lucruri importante despre concediul de odihna
3 termene importante pentru depunerea unor declaratii in anul 2023
O sinteza a modificarilor fiscale incepand cu anul 2023
PFA 2023: sistem real sau norma de venit, modificari ale contributiilor la CAS si CASS si vechimea in munca
SRL 2023: Infiintare, dividende, angajati, taxe si impozite
Salariul minim brut in 2023, impozitul si contributiile aferente
Delegarea si detasarea unui angajat. Care este durata maxima si cum se calculeaza diurna?
1. Ce presupune delegarea unui angajat?
Conform art.43 din Codul muncii, delegarea reprezinta exercitarea temporara, din dispozitia angajatorului, de catre salariat, a unor lucrari sau sarcini corespunzatoare atributiilor de serviciu in afara locului sau de munca.Concediul medical pentru incapacitate temporara de munca si indemnizatia aferenta
Tot ce ai nevoie sa stii despre REVISAL – ce este, ce date se completeaza si care sunt termenele de inregistrare
Modificari aduse de OG 16/2022 impozitului pe veniturile microintreprinderilor incepand cu anul 2023
Concediul de maternitate, concediul paternal si indemnizatiile aferente. Actualizari in 2022
Contract de munca full-time vs. Contract de munca part-time. Modificari legislative aduse de Ordonanta 16/2022
TVA intracomunitar – ce este, cand se foloseste si cum se poate obtine in 2022?
Infiintarea, contabilitatea si declararea obligatiilor PFA-urilor in 2022
1. Codurile CAEN si numarul de salariati pe care ii poate avea o PFA
O PFA poate avea maximum 5 coduri CAEN in obiectul de activitate si poate angaja, in caz de nevoie, cel mult trei salariati in acelasi timp, carora trebuie sa le incheie contract individual de munca (CIM). O persoana fizica nu se poate angaja pe PFA-ul pe care il detine.Registre contabile in 2022. Ce sunt si cum se arhiveaza?
Declaratia Unica in 2022. Termen si modalitati de depunere
Termenele de depunere pentru situatiile financiare pe 2021
Ce sunt documentele justificative si de ce sunt importante in contabilitate?
Ce trebuie sa stim despre dividende in 2022?
Diferenta dintre societate platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor sau de impozit pe profit
3 tipuri de facturi pe care trebuie sa le cunosti ca antreprenor la inceput de drum
O sinteaza a modificarilor legislativ-fiscale privind salariul minim brut in 2022 pentru salariati si PFA
Termenele de depunere a declaratiilor fiscale si situatiilor financiare in 2022
3 beneficii care pot fi acordate salariatilor in 2022
Salariul minim brut a fost majorat de la 1 ianuarie 2022 cu 10,8% fata de 2021, ajungand la 2550 lei. Salariatii pot primi, pe langa salariu, si o serie de beneficii, incluzand tichete de masa, tichete de cresa sau cadou, prime de vacanta, prime de asigurare voluntara de sanatate sau servicii medicale furnizate sub forma de abonament, contributii la pensii facultative sau chiar decontarea cheltuielilor cu efectuarea testelor COVID-19.
6 informatii esentiale din legislatia muncii pe care angajatorii si salariatii trebuie sa le cunoasca
4 sfaturi pe care sa le iei in considerare daca te gandesti sa pornesti o afacere
Documente pe care le eliberezi salariatului la incetarea contractului individual de munca
Sistemul de TVA la incasare. Conditii, beneficii si declaratii in 2021
Incepand cu data de 1 martie 2021, toate persoanele impozabile a caror cifra de afaceri in anul calendaristic precedent, precum si in anul in curs, nu a depasit plafonul de 4.500.000 lei, pot opta pentru sistemul de TVA la incasare. Aceasta optiune poate fi exercitata oricand in cursul anului.
Ce trebuie sa stim despre demisie: notificare, perioada de preaviz si incetarea contractului de munca
Registrul de casa si regulile privind lucrul cu numerar in 2021
Legea 70/2015 pentru intarirea disciplinei financiare privind operatiunile de incasari si plati in numerar si pentru modificarea si completarea OUG nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata plafoneaza platile si incasarile in numerar pentru operatorii economici, mai exact societatile comerciale, PFA, intreprinderi individuale, intreprinderi familiale, profesii liberale, asocieri si alte entitati cu sau fara personalitate juridica.
Tot ce trebuie sa stii ca angajat sau angajator despre perioada de proba in 2021
Trei notiuni necunoscute pentru antreprenorii la inceput de drum
Sa fii antreprenor si sa ai o firma inseamna mai mult decat a incasa venituri in mod legal si de a lasa intreaga responsabilitate pe seama contabilului. Este important sa cunosti unele notiuni nu numai pentru a cunoste situatia firmei si pentru a putea lua decizii in mod constient, dar si pentru a putea sa ai cu contabilul o discutie productiva, mai exact, pentru a sti ce intrebari sa ii adresezi atunci cand ai nevoie si cum sa pui informatia in practica.
Contractul individual de munca. Modificari aduse modelului CIM in 2021 si obligatiile angajatorului
Formarea profesionala – cum este reglementata si cum se realizeaza?
Codul Special de TVA – cand este necesar si cum se obtine?
Suspendarea contractului de munca. Ce presupune si cand intervine?
Depunerea situatiilor financiare anuale in 2021. Tipuri de contribuabili, termen limita si modalitati de depunere
Declaratia Unica in 2021 - Tipuri de contribuabili, termen limita si modalitati de depunere
Mai sunt doar cateva zile pana la termenul limita de depunere a Declaratiei Unice, ultima zi in acest an fiind 25 mai. Formularul 212 sau Declaratia Unica este utilizata si depusa de persoanele fizice pentru diferitele forme de venit pe care le obtin, pentru a stabili taxele datorate statului.
Categoriile de contribuabili care au obligatia de a depune situatiile financiare pe anul 2020
Anumite categorii de contribuabili trebuie sa depuna pana marti, 4 mai 2021, situatiile financiare pe anul 2020. Mai exact este vorba de institutiile publice, asociatiile si celelalte persoane juridice cu si fara scop patrimonial, subunitatile fara personalitate juridica, cu sediul in strainatate, care apartin persoanelor prevazute la art.1 alin.1-3 din Legea 82/1991, cu sediul in Romania, precum si subunitatile fara personalitate juridica din Romania care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate.
Documente importante in contabilitatea primara. Registru de casa, NIR-uri, dispozitii de incasare/plata, deconturi de cheltuieli
Contabilitatea presupune inregistrarea cronologica si sistematica, prelucrarea, publicarea si pastrarea informatiilor cu privire la situatia financiara a unei societati. Aceasta inregistrare se face pe baza documentelor justificative. Toate persoanele fizice sau juridice care desfasoara activitati economice trebuie sa isi consemneze operatiunile economico - financiare in documente justificative, in momentul efectuarii lor. Documentele primare intocmite, care stau la baza inregistrarii in contabilitate, trebuie sa contina toate informatiile prevazute de lege. Contabilitatea primara, asadar, se refera la intocmirea documentelor justificative care stau la baza inregistrarilor in jurnale.
Documente importante in contabilitatea primara. Bonul fiscal, chitanta si factura
Contabilitatea presupune inregistrarea cronologica si sistematica, prelucrarea, publicarea si pastrarea informatiilor cu privire la situatia financiara a unei societati. Aceasta inregistrare se face pe baza documentelor justificative.
Toate persoanele fizice sau juridice care desfasoara activitati economice trebuie sa isi consemneze operatiunile economico - financiare in documente justificative, in momentul efectuarii lor. Documentele primare intocmite, care stau la baza inregistrarii in contabilitate, trebuie sa contina toate informatiile prevazute de lege. Contabilitatea primara, asadar, se refera la intocmirea documentelor justificative care stau la baza inregistrarilor in jurnale.
Semnatura digitala. Ce este si cand ai nevoie de ea?
Semnatura digitala sau electronica este unul dintre instrumentele create special pentru a ne usura munca de zi cu zi, cu ajutorul tehnologiei si a mediului digital. Importanta acestei semnaturi consta in faptul ca orice document realizat si semnat digital este autentic, legal, iar continutul documentului digital nu a suferit modificari din momentul semnarii electronice.
Resurse umane – documente care se utilizeaza la / dupa angajarea unei persoane
Atat la angajare, cat si pe parcursul colaborarii dintre o firma si un salariat, se utilizeaza o serie de documente menite sa stabileasca exact tipul de colaborare, conditiile si tipul de munca pe care angajatul trebuie sa o presteze. Vorbim aici de oferta de angajare, contractul individual de munca, fisa postului, dar si de documente utilizate pe parcurs precum de cereri de concediu, declaratii de luare la cunostinta a regulamentului intern si multe altele.
Ce elemente trebuie sa contina un CV pentru a fi apreciat de angajatori?
Lucruri pe care sa nu le soliciti contabilului tau pentru a nu compromite relatia cu acesta
Concedierea legala a unui angajat. Care sunt situatiile in care acest lucru este posibil?
• de drept – in cazurile prevazute de lege;
• ca urmare a acordului partilor, la data convenita de acestea;
• prin vointa unilaterala a uneia dintre parti, in cazurile si in conditiile limitativ prevazute de lege. Mai exact, vorbim fie de concediere, fie de demisie.
Munca la domiciliu si telemunca. Reglementari si organizare
Organizarea activitatii de resurse umane. Modificari aduse de Legea 213/2020 Codului Muncii
Sporurile salariale – de cate tipuri sunt si cum se calculeaza
Depunerea raportarilor contabile semestriale
Inactivitatea fiscala si reactivarea contribuabililor declarati inactivi
Zile libere platite acordate unuia dintre parinti ca urmare a limitarii sau suspendarii cursurilor in unitatile de invatamant pe perioada pandemiei de coronavirus
5 intrebari si raspunsuri privind diurna interna
Contractele individuale de munca cu timp partial in 2020
Lichidare firma 2020. Pasii pentru inchiderea corecta a unei societati
PFA 2020: Cheltuieli deductibile si cheltuieli nedeductibile la stabilirea venitului net
Ai devenit antreprenor. Ce faci in prima luna de activitate a firmei nou infiintata?
Indemnizatia de somaj tehnic in starea de urgenta si in starea de alerta
Pe durata reducerii si/sau a intreruperii temporare a activitatii, salariatii implicati in activitatea redusa sau intrerupta, care nu mai desfasoara activitate, beneficiaza de o indemnizatie, platita din fondul de salarii, ce nu poate fi mai mica de 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat.
Facturare 2020: 10 informatii esentiale despre facturi
4 modalitati pentru a imbunatati relatia contabil - client
5 aspecte despre dividende in 2020
1. Veniturile din dividende
Veniturile din dividende se numara printre veniturile din investitii pentru care Codul fiscal prevede ca se datoreaza impozit pe venit si, in anumite conditii, CASS. Un dividend este o cota-parte din profitul companiei, care se plateste fiecarui actionar sau asociat, proportional cu cota de participare la capitalul social varsat.Opt etape pentru a infiinta si demara activitatea unui SRL. Cum procedez?
10 intrebari si raspunsuri privind Declaratia Unica in 2020
1. Ce este Declaratia Unica?
Declaratie unica este formularul ANAF prin care se declara impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, conform OpANAF nr. 139/2020. Se utilizeaza pentru declararea impozitului pe veniturile realizate si a contributiilor sociale datorate pe anul 2019, precum si a impozitului estimat si a contributiilor sociale datorate, pe anul 2020.Care sunt cheltuielile deductibile si nedeductibile pentru societati si cum influenteaza rezultatul financiar?
O mare parte a cheltuielilor deductibile se regasesc la articolul 25 din Codul fiscal, insa sintetizat acestea se refera la:
● Cheltuieli efectuate in scopul desfasurarii activitatii economice;● Cheltuielile cu salariile si cele asimilate salariilor;
● Cheltuieli reglementate prin acte normative in vigoare (taxele de inscriere, cotizatiile si contributiile datorate catre camerele de comert si industrie, organizatiile patronale si organizatiile sindicale).
Stabilirea cursului valutar in operatiunile agentilor economici
Impozitele pe terenuri, cladiri, respectiv, autoturisme datorate de societati in 2020
Eurocont and HR si Eurocont Juridic – Contabilitate, resurse umane, servicii de infiintare si modificare societati
Ce sunt si cum se impoziteaza contractele cu drepturi de autor?
Exista doua ramuri in ceea ce priveste proprietatile intelectuale:
● Drepturi de autor asociate cu orice proprietate artistica, literara sau stiintifica, care include producerea de materiale fotografice, literare, cinematografice, arhitecturale, opere musicale ori cu realizarea materialelor scrise, a ilustratiilor si hartilor sau a descoperirilor stiintifice si a programelor tehnologice;
● Drepturile obtinute prin certificare, pentru proprietatea industriala acordata in urma brevetarii si inregistrarii unor marci unice.
Majorarea si reducerea capitalului social al unei companii
Zece site-uri utile pentru a verifica situatia partenerilor cu care colaborezi
Evaluarea angajatilor. Fise personalizate si criterii obiective de evaluare conform postului ocupat
Procedura de deschidere a unui punct de lucru / sediu secundar
Cheltuielile de protocol. Ce sunt si cum le deducem?
Regimul de declarare derogatoriu. Ce este si cine poate beneficia de acesta?
Cumul de functii. Restrictii si reglementari.
Ce este cumulul de functii?
Conform Codului Muncii, cumulul de functii se refera la situatia in care o persoana are mai multe contracte individuale de munca la acelasi sau la mai multi angajatori.Ce este decontul de TVA si cum se depune?
Deducerea personala. Conditii de acordare.
Impozitul micro, impozitul pe profit si impozitul specific in iulie 2019
Conditii pentru reinvestirea profitului firmei si scutirea de la impozitul pe profit
In ce constau serviciile de Salarizare si Resurse Umane intr-o companie?
Aspecte esentiale cu privire la contributia asiguratorie pentru munca (CAM)
Ce este contributia asiguratorie pentru munca?
Contributia asiguratorie pentru munca (CAM) a fost introdusa in anul 2018 si este datorata pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor, ingloband patru dintre fostele contributii sociale: somaj, concedii medicale, riscuri profesionale si creante salariale. Daca doua dintre contributiile sociale obligatorii revin exclusiv salariatilor, mai exact contributia la pensii - 25%, si cea la sanatate – 10%, cea de a treia, CAM, revine exclusiv angajatorilor.Ce este EORI si ce presupune obtinerea lui?
Ce este EORI?
EORI este un numar unic in Uniunea Europeana, pe care autoritatile vamale sau alte autoritati desemnate de catre statele membre il atribuie operatorilor economici si altor persoane, in vederea utilizarii la toate operatiunile vamale derulate de acestea pe intreg teritoriul UE. Categoria de operatiuni pentru care este necesara obtinerea acestui cod cuprinde operatiuni de import-export, de tranzit, depozitare, reprezentare, precum si alte operatiuni prealabile sosirii / plecarii marfurilor care se introduc sau se scot de pe teritoriul UE.Indemnizatii aferente concediilor medicale platite si cum pot fi recuperate din FNUASS
Impozitul micro si impozitul pe profit pentru primul trimestru al anului 2019
Impozitul pe veniturile microintreprinderilor
Din punct de vedere fiscal, microintreprinderea este o persoana juridica romana care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent:● A realizat venituri care nu au depasit echivalentul in lei a 1.000.000 euro;
● Capitalul social al acesteia este detinut de persoane, altele decat statul si unitatile administrativ-teritoriale;
● Nu se afla in dizolvare, urmata de lichidare, inregistrata in registrul comertului sau la instantele judecatoresti, potrivit legii.
Microentitatile, entitatile mici, mijlocii si mari. Criterii de incadrare si situatii financiare
Criterii de incadrare
In functie de anumite criterii, o companie poate sa fie considerata microentitate, entitate mica, entitate mijlocie sau entitate mare. Incadrarea firmelor in categoriile amintite se face potrivit prevederilor Ordinului MFP nr. 1.802/2014.O microentitate este o societate care, la data bilantului, nu depaseste limitele a cel putin doua dintre urmatoarele trei criterii:
● Totalul activelor: 1.500.000 lei;
● Cifra de afaceri neta: 3.000.000 lei;
● Numarul mediu de salariati in cursul exercitiului financiar: 10
Ce situatii depun entitatile fara activitate?
Formularul S1046 sau declaratia de inactivitate se poate depune numai in situatia in care s-au inregistrat doar operatiuni aferente subscrierii si varsarii capitalului social de catre asociati, precum si a efectuarii cheltuielilor de constituire in vederea inmatricularii la ONRC.
Aspecte importante privind veniturile din dividende in 2019
Codul fiscal prevede faptul ca “veniturile sub forma de dividende, inclusiv castigul obtinut ca urmare a detinerii de titluri de participare definite de legislatia in materie la organisme de plasament colectiv se impun cu o cota de 5% din suma acestora, impozitul fiind final”. De asemenea, “in cazul dividendelor / castigurilor obtinute ca urmare a detinerii de titluri de participare, distribuite, dar care nu au fost platite actionarilor/asociatilor/investitorilor pana la sfarsitul anului in care s-au aprobat situatiile financiare anuale, impozitul pe dividende/castig se plateste pana la data de 25 ianuarie inclusiv a anului urmator”.
Emiterea facturilor in 2019
Ce este factura?
Conform OMF nr. 2.634/2015, factura este un document justificativ in baza caruia se inregistreaza in contabilitate operatiunile economice. Facturile pot fi tiparite sau electronice si, dupa cum precizeaza Codul Fiscal, indeplinesc anumite conditii speciale.Declaratia unica in 2019
UPDATE
Vineri, 15 martie, ar fi trebuit sa fie ultima zi de depunere a Declaratiei Unice, dar termenul a fost prelungit pana la data de 31 iulie 2019.Declaratia Unica se foloseste anul acesta pentru estimarea veniturilor pe 2019, in scopul stabilirii impozitelor si eventualelor contributii sociale la pensii (CAS) si sanatate (CASS). Acest formular este folosit anul acesta si de catre cei care nu obtin venituri, dar doresc sa se asigure voluntar la sanatate, precum si pentru redirectionarea unui procent din impozitul pe venit datorat statului catre organizatiile nonguvernamentale.
Utilizarea formularelor 010 si 700
Formularul 010 reprezinta declaratia de inregistrare fiscala / declaratia de mentiuni / declaratia de radiere pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica. Cu ajutorul acestuia, entitatile pot inregistra, modifica sau radia din vectorul fiscal urmatoarele categorii de obligatii fiscale de declarare:
Esalonarea la plata a datoriilor
Etapele SSM - securitate si sanatate in munca
- Instruirea introductiv-generala;
- Instruirea la locul de munca;
- Instruirea periodica.
SSM - Sanatatea si securitatea muncii
Conform Legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006, angajatorul trebuie sa asigure conditii pentru ca fiecare lucrator sa primeasca o instruire suficienta si adecvata in domeniul SSM, sub forma de informatii si instructiuni de lucru specifice locului de munca, si vor fi folosite mijloace, metode si tehnici de instruire, cum ar fi: expunerea, demonstratia, studiul de caz, vizionari de filme, diapozitive, proiectii, instruire asistata de calculator, dupa cum se precizeaza in textul legii. Instruirea trebuie adaptata constant, in functie de evolutia riscurilor profesionale sau de aparitia riscurilor noi. Nu doar angajatii proprii trebuie instruiti, ci si lucratorii altor firme care aflati pentru munca temporara.
Aspecte privind salariul unui angajat
Aspecte generale privind salariul
Salariul reprezinta suma datorata de angajator salariatului pentru munca prestata sau serviciile aduse de salariat.Salariul de baza reprezinta partea fixa a salariului, in functie de care se calculeaza celelalte drepturi ale salariatilor: sporuri, indemnizatia de conducere etc.
Plata salariului reprezinta obligatia principala a angajatorului si se efectueaza cel putin o data pe luna, la data stabilita prin contractul individual de munca, contractul colectiv de munca aplicabil sau regulamentul intern.
PFA in sistem real vs PFA cu norma de venit
Anularea si reactivarea codului de TVA
Codul de identificare fiscala sau codul fiscal (CIF sau CUI) reprezinta codul unic de identificare pentru orice firma. Fiecarei companii ii este oferit un cod unic de inregistrare, ce indica date despre categoria de platitor de taxe si impozite catre bugetul de stat. Daca are valoarea „RO”, atunci persoana juridica a fost luata in evidenta ca fiind platitor de TVA.
Beneficii pentru salariati: Tichetele de masa, de cresa si cele cadou, vouchere de vacanta si culturale
Bonurile de masa, tichetele cadou, de cresa, culturale si vouchere de vacanta sunt bilete de valoare care pot fi acordate de angajatori salariatilor, atat pe suport hartie, cat si electronic. Cheltuielile legate de emiterea biletelor de valoare se suporta integral de angajatori, iar sumele corespunzatoare biletelor de valoare acordate de angajator, in limitele nominale prevazute, sunt deductibile la calculul impozitului pe profit.
Clauza de neconcurenta din contractul individual de munca
Potrivit art. 17 alin. 7 din Codul muncii, cu privire la informatiile furnizate salariatului, prealabil incheierii contractului individual de munca, intre parti poate interveni un contract de confidentialitate.
Prin clauza de confidentialitate partile convin ca, pe toata durata contractului individual de munca si dupa incetarea acestuia, salariatul sa nu transmita date sau informatii de care a luat cunostinta in timpul executarii contractului, in conditiile stabilite in regulamentele interne, in contractele colective de munca sau in contractele individuale de munca.
Situatiile financiare pentru 2017 se depun pana la 30 mai 2018
Potrivit OMFP nr. 470/2018, societatile comerciale, societatile/ companiile nationale, regiile autonome si institutele nationale de cercetare-dezvoltare trebuie sa depuna situatiile financiare si raportarile contabile pentru anul 2017 pana la data de 30 mai 2018. Conform acestui act normativ, societatile comerciale vor depune situatiile financiare anuale in cel mult 150 de zile de la incheierea exercitiului financiar (care, in general, coincide cu anul calendaristic) - mai exact, atunci cand se implineste termenul de 150 de zile de la incheierea anului trecut.
Notiuni importante de contabilitate pe care orice antreprenor trebuie sa le cunoasca
Impozitarea dividendelor in anul 2018
Aspecte generale
Un dividend este o distributie a unei parti din castigurile unei companii, inregistrate in anul fiscal anterior, actionarilor, in raport cu actiunile pe care acestia le poseda. Dividendele pot fi sub forma de numerar, actiuni si, mai putin frecvent, proprietati. Se distribuie periodic si trebuie declarate ca venit in anul in care sunt primite, fiind impozabile.
Aspecte generale privind sediul social al unei firme
1. O firma poate avea sediul social in:
● Locuinta - proprietate personala sau spatiu asupra caruia exista un drept de folosinta gratuita;
● Spatiu inchiriat (contract de inchiriere sau subinchiriere inregistrat la organele fiscale);
● Spatiu compartimentat / cladire de birouri;
● Cabinet de avocat.
7 plafoane fiscale de avut in vedere in 2018
Anul 2018 aduce mai multe noutati din punct de vedere fiscal, inclusiv in ceea ce priveste nivelul plafoanelor in functie de care se fac anumite incadrari: plafonul de incadrare in categoria microintreprinderilor, plafonul de inregistrare in scopuri de TVA etc.
Prevederile Split TVA incepand cu ianuarie 2018
Ordonanta Guvernului nr. 23/2017, cea care cuprinde prevederile referitoare la Split TVA, fost adoptata miercuri, 13 decembrie 2017, de Parlament. In forma in care va ajunge la presedintele tarii pentru promulgare, documentul prevede ca sistemul split TVA sa fie aplicat obligatoriu doar de firmele publice si private aflate in insolventa sau care au datorii la plata TVA, celelalte companii urmand sa poata aplica sistemul benevol.
Noi modificari privind procedura de reactivare a contribuabililor declarati inactivi prin nedepunerea declarațiilor fiscale
Persoanele juridice sau orice alte entitati fara personalitate juridica sunt inscrise in Registrul contribuabililor inactivi daca, pe parcursul unui semestru calendaristic, nu isi indeplinesc nicio obligatie declarativa prevazuta de lege, mai exact obligatia de a depune urmatoarele formulare la Fisc:
Modificarile aduse PFA-urilor si Intreprinderilor Individuale prin OUG 79/2017
Mai exact, contributiile vor fi platite la nivelul unui venit ales de contribuabili, care nu va putea fi mai mic decat valoarea salariului minim brut pe economie, pe care Guvernul vrea sa il majoreze in 2018, de la 1.450 la 1.900 de lei.
Inspectia fiscala si documentele aferente
Inspectia fiscala are ca obiect constatarea si investigarea fiscala a tuturor actelor si faptelor rezultate din activitatea contribuabilului, mai exact analiza si evaluarea informatiilor fiscale, dar si sanctionarea faptelor constatate si dispunerea de masuri pentru prevenirea si combaterea abaterilor de la prevederile legislatiei fiscale.
In cadrul unei inspectii fiscale, exista 2 tipuri de control:
■ Controlul inopinat - are loc fara anuntarea in prealabil a contribuabilului si consta in verificarea faptica si documentara, ca urmare a unei sesizari cu privire la existenta unor fapte de incalcare a legislatiei fiscale;
■ Controlul incrucisat - consta in verificarea documentelor si operatiunilor impozabile ale contribuabilului, in corelatie cu cele detinute de alte persoane si poate fi si inopinat.
Aspecte importante privind registrul unic de control
Legea nr. 252/2003 privind registrul unic de control prevede ca toate persoanele juridice inregistrate la Oficiul National al Registrului Comertului si autorizate potrivit legii trebuie sa tina registrul unic de control. Pentru celelalte categorii de contribuabili, documentul este optional. Acesta poate fi cumparat de la directiile generale ale finantelor publice, iar firmele nou-infiintate trebuie sa-l achizitioneze in cel mult 30 de zile de la data inregistrarii.
SPLIT TVA sau plata defalcata a taxei pe valoarea adaugata
Firmele si persoanele fizice platitoare de TVA (taxa pe valoarea adaugata), care presteaza servicii sau livreaza bunuri taxabile in Romania vor trebui sa aplice un sistem de plata defalcata a TVA, care presupune deschiderea unui cont separat de TVA, diferit de contul curent (Split TVA). Acest cont se poate deschide la trezoreria statului sau la orice institutie de credit care indeplineste urmatoarele conditii: creeaza conturi IBAN care contin in denumire literele TVA, si nu permit eliberarea de numerar din aceste conturi. Acest sistem de Split TVA va fi aplicat optional incepand cu luna octombrie a acestui an pana in luna decembrie, urmand ca devina obligatoriu din ianuarie 2018.
Contractul de munca – Ordonanta de urgenta nr. 53/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 53/2003 din Codul muncii
Conform prevederilor din Codul Muncii, angajatorii au obligatia sa incheie contracte individuale de munca (CIM) in forma scrisa. Modelul documentului, pe care il puteti descarca accesand acest link, este prevazut in legislatie, insa poate fi adaptat in functie de situatiile particulare ale angajatorilor.
De asemenea, Ordonanta de urgenta nr. 53/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 53/2003 din Codul Muncii din 7 august 2017 precizeaza faptul ca orice modificare a unuia dintre elementele din CIM impune incheierea unui act aditional la contract, care trebuie transmis in Revisal (registrul general de evidenta al salariatilor) inainte ca modificarile sa-si produca efectele, nu in termen de 20 de zile lucratoare, cum era prevazut anterior. Daca angajatorul nu incheie contractul in scris si nu-l transmite inainte de inceperea activitatii, se considera caz de munca nedeclarata, pasibil de amenda de 20.000 de lei.
Pasi pentru infiintarea unui PFA
Orice antreprenor la inceput de drum, care doreste sa isi deschida o mica afacere, poate opta pentru cea mai simpla modalitate, aceea de a se inregistra ca persoana fizica autorizata (PFA). Procedura este relativ simpla si presupune costuri reduse.
Persoanele eligibile pentru infiintarea unui PFA trebuie sa indeplineasca urmatoarele criterii: sa aiba varsta de minim 18 ani la momentul depunerii cererii, sa nu fi savarsit fapte sanctionate de legile financiare, vamale si cele care privesc disciplina financiar-fiscala, de natura celor care se inscriu in cazierul fiscal, sa aiba un sediu profesional declarat si sa declare pe propria raspundere ca indeplinesc conditiile de functionare prevazute de legislatia specifica in domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protectiei mediului si al protectiei muncii.
Cand devine o firma platitoare de TVA
La momentul infiintarii, o societate comerciala este neplatitoare de TVA, beneficiind de regimul special de scutire pentru intreprinderile mici prevazut la art. 310 din Codul Fiscal, conform caruia o persoana impozabila a carei cifra de afaceri anuala este inferioara plafonului de 220.000 lei poate aplica scutirea de taxa.
In momentul depasirii pragului de venituri de 220.000 lei intr-un an fiscal, societatea are obligatia sa se inregistreze ca platitor de TVA in termen de 10 zile de la sfarsitul lunii in care a atins sau a depasit acest plafon. Inregistrarea se face prin depunerea declaratiei 010 - Declaratie de inregistrare fiscala. Nedepunerea acesteia la termen se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 lei la 5.000 lei, pentru societatile mijlocii si mari, si cu amendă de la 500 lei la 1.000 lei, pentru celelalte firme si persoanele fizice.
Impozitul micro. Impozitul pe profit. Impozitul specific.
1. Impozitul micro
Potrivit art. 47 din Codul Fiscal, o microintreprindere este o persoana juridica romana, care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent:a) a realizat venituri, altele decat cele obtinute din desfasurarea activitatilor, prevazute la art. 48 alin. (6);
b) a realizat venituri, altele decat cele din consultanta si management, in proportie de peste 80% din veniturile totale;
c) a realizat venituri care nu au depasit echivalentul in lei a 500.000 euro. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro este cel valabil la inchiderea exercitiului financiar, in care s-au inregistrat veniturile;
d) capitalul social al acesteia este detinut de persoane, altele decat statul si unitatile administrativ-teritoriale;
e) nu se afla in dizolvare, urmata de lichidare, inregistrata in Registrul Comertului sau la instantele judecatoresti, potrivit legii.
Ce sa aleg intre PFA, SRL sau SRL-D?
Am enumerat mai jos cateva aspecte esentiale dupa care sa va ghidati in cazul in care nu stiti ce forma de organizare vi s-ar potrivi mai bine:
I. PFA, adica persoana fizica ce este autorizata sa desfasoare o activitate economica pentru care a facut dovada pregatirii profesionale, nu are personalitate juridica, ca urmare patrimoniul PFA se confunda cu patrimoniul personal al titularului.
Avantajele acestei forme juridice sunt:- costurile infiintarii sunt reduse decat in cazul unui SRL;
De ce SmartBill este o alegere foarte buna pentru orice firma si cum am ajuns la aceasta concluzie
Dar va explicam pe indelete putin mai jos.
Vreau sa imi deschid o firma. Ce fac?
Cum alegem firma de contabilitate?
Cei mai multi antreprenori au nevoie, in primul rand, de o persoana cu care sa simta ca pot vorbi deschis despre problemele pe care le intampina in firma. De o persoana de incredere, care va explica notiunile contabile pe intelesul tuturor si care va oferi feedback in timp real. De fapt, acesta este primul criteriu dupa care este necesar sa iti alegi partenerul contabil.