CONTACT:    conta@euroconthr.ro     sau    +40 723 055 642
Eurocont and HR - Sporurile salariale – de cate tipuri sunt si cum se calculeaza

Sporurile salariale – de cate tipuri sunt si cum se calculeaza

Potrivit Codului Muncii, „salariul reprezinta contraprestatia muncii depuse de salariat in baza contractului individual de munca. Pentru munca prestata in baza contractului individual de munca, fiecare salariat are dreptul la un salariu exprimat in bani.” Conform Codului Muncii, art. 160, salariul cuprinde salariul de baza, indemnizatiile, sporurile, precum si alte adaosuri. Sporul reprezinta un element al salariului lunar/soldei lunare, acordat ca procent la salariul de baza, solda de functie/salariul de functie, indemnizatia de incadrare, in conditiile legii, pentru fiecare categorie de personal, se arata in Legea 153/2017 actualizata in 2020.

Mai mult...

Eurocont and HR - Depunerea raportarilor contabile semestriale

Depunerea raportarilor contabile semestriale

Pentru raportarile contabile semestriale la 30 iunie 2020, Ministerul Finantelor Publice a emis Ordinul nr. 2206/2020 pentru aprobarea Sistemului de raportare contabila la 30 iunie 2020 a operatorilor economici, precum si pentru completarea unor prevederi contabile.

Mai mult...

Eurocont and HR - Inactivitatea fiscala si reactivarea contribuabililor declarati inactivi

Inactivitatea fiscala si reactivarea contribuabililor declarati inactivi

Inactivitatea fiscala poate avea urmari serioase atat pentru contribuabili, cat si pentru partenerii acestora de afaceri, care se pot vedea in imposibilitatea de a-si deduce cheltuielile si TVA-ul aferent achizitiilor de la societatile declarate inactive. Exista o serie de obligatii pe care contribuabilii trebuie sa le indeplineasca pentru a nu ajunge in situatia de a fi declarati inactivi, dar si o serie de proceduri pe care le pot urma pentru reactivare.

Mai mult...

Eurocont and HR - Zile libere platite acordate unuia dintre parinti ca urmare a limitarii sau suspendarii cursurilor in unitatile de invatamant pe perioada pandemiei de coronavirus

Zile libere platite acordate unuia dintre parinti ca urmare a limitarii sau suspendarii cursurilor in unitatile de invatamant pe perioada pandemiei de coronavirus

Guvernul a decis, prin Ordonanta de Urgenta, sa fie acordate zile libere platite pentru supravegherea copiilor in cazul limitarii sau suspendarii cursurilor in scoli, gradinite sau crese, pe perioada pandemiei de coronavirus. Conditiile de acordare a acestora, precum si cuantumul indemnizatiei sunt similare celor din Legea nr. 19/2020, in baza careia s-au acordat zile libere platite pana la finalul anului scolar 2019-2020.

Mai mult...

Eurocont and HR - 5 intrebari si raspunsuri privind diurna interna

5 intrebari si raspunsuri privind diurna interna

Salariatii detasati sau delegati in tara sau in afara granitelor au dreptul la plata cheltuielilor de transport si cazare si la o indemnizatie speciala. Codul muncii specifica, in acest sens: "Salariatul delegat are dreptul la plata cheltuielilor de transport si cazare, precum si la o indemnizatie de delegare, in conditiile prevazute de lege sau de contractul colectiv de munca aplicabil". La fel se procedeaza si in cazul salariatului detasat, care are dreptul la indemnizatia de detasare.

Mai mult...

Eurocont and HR - Contractele individuale de munca cu timp partial in 2020

Contractele individuale de munca cu timp partial in 2020

Exista companii care au nevoie atat de angajati full time, pentru ca specificul muncii si volumul de lucru le impun, dar si de salariati part time, pentru activitati care nu necesita timpul unui contract cu norma intreaga. Cu toate ca timpul de lucru este redus, salariatul incadrat cu contract de munca cu timp partial se bucura de drepturile salariatilor cu norma intreaga, in conditiile prevazute de lege si de contractele colective de munca aplicabile. De asemenea, drepturile salariale se acorda proportional cu timpul efectiv lucrat, raportat la drepturile stabilite pentru programul normal de lucru.

Mai mult...

Lichidare firma 2020. Pasii pentru inchiderea corecta a unei societati

Lichidare firma 2020. Pasii pentru inchiderea corecta a unei societati

Ai o firma infiintata de ceva timp, care a mers mai mult din inertie sau deloc. Decizi sa o inchizi, pentru ca, in ciuda faptului ca nu mai desfasori activitate pe firma, esti obligat totusi sa depui declaratiile si bilanturile inactive la timp. Chiar daca firma pe care o ai nu mai are activitate, nu o poti abandona, pentru ca vei intra in evidenta ANAF si a Registrului Comertului, care pot cere insolventa sau lichidarea cu lichidator, proces care este indelungat, birocratic si costisitor.

Mai mult...

Eurocont and HR - Ai devenit antreprenor. Ce faci in prima luna de activitate a firmei nou infiintata?

Ai devenit antreprenor. Ce faci in prima luna de activitate a firmei nou infiintata?

Esti foarte bun intr-o meserie, ai acumulat ceva experienta pe un post si ai decis ca e cazul sa continui pe cont propriu, sa fii propriul tau sef. Sau, esti un tanar sau o tanara cu idei de afaceri si pasionat (a) de antreprenoriat, de aceea vrei sa pornesti o afacere legala. Totul pare simplu pana aici, infiintezi un SRL sau o PFA si te apuci de treaba, sa faci ce stii mai bine ca sa obtii profit. Dar ce trebuie sa faci, mai exact, in prima luna de activitate din punct de vedere contabil si fiscal, astfel incat sa pornesti cu dreptul, sa ai tot ce trebuie si sa evizi amenzile?

Mai mult...

Eurocont and HR - Indemnizatia de somaj tehnic in starea de urgenta si in starea de alerta

Indemnizatia de somaj tehnic in starea de urgenta si in starea de alerta

Somajul tehnic este o intrerupere temporara a activitatii, fara incetarea raportului de munca, in principal pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare. Pe perioada somajului tehnic, contractul individual de munca al angajatului se suspenda, iar suspendarea lui se inregistreaza in REVISAL.

Pe durata reducerii si/sau a intreruperii temporare a activitatii, salariatii implicati in activitatea redusa sau intrerupta, care nu mai desfasoara activitate, beneficiaza de o indemnizatie, platita din fondul de salarii, ce nu poate fi mai mica de 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat.

Mai mult...

Eurocont and HR - Facturare 2020: 10 informatii esentiale despre facturi

Facturare 2020: 10 informatii esentiale despre facturi

Factura, cel mai utilizat document contabil, este un instrument in baza caruia se inregistreaza in contabilitate operatiunile economice. Factura atesta o tranzactie comerciala, fiind emisa de furnizorul de bunuri sau servicii catre clientul sau si care creeaza acestuia din urma obligatia de plata aferenta achizitiei. Conform Codului fiscal, sunt considerate facturi acele documente sau mesaje, tiparite sau electronice, care indeplinesc anumite conditii.

Mai mult...

Eurocont and HR - 4 modalitati pentru a imbunatati relatia contabil-client

4 modalitati pentru a imbunatati relatia contabil - client

Relatia contabil-client este una extrem de dinamica pentru ca apar mereu situatii neprevazute, care perturba atat activitatea contabilului, cat si pe cea a clientului. De la comunicarea care nu este intotdeauna cea mai eficienta, la documentele contabile care nu sunt intotdeauna predate la timp sau corect intocmite, interactiunea dintre contabil si client trebuie mereu revizuita pentru ca ambele parti sa fie multumite.

Mai mult...

Eurocont and HR - 5 aspecte despre dividende in 2020

5 aspecte despre dividende in 2020

Companiile care au inregistrat profit in trimestrul anterior pot imparti dividende interimare.

1. Veniturile din dividende

Veniturile din dividende se numara printre veniturile din investitii pentru care Codul fiscal prevede ca se datoreaza impozit pe venit si, in anumite conditii, CASS. Un dividend este o cota-parte din profitul companiei, care se plateste fiecarui actionar sau asociat, proportional cu cota de participare la capitalul social varsat.

Mai mult...

Eurocont and HR - Opt etape pentru a infiinta si demara activitatea unui SRL. Cum procedez?

Opt etape pentru a infiinta si demara activitatea unui SRL. Cum procedez?

Societatea cu raspundere limitata (SRL) este in continuare cea mai raspandita forma juridica de organizare aleasa de antreprenori pentru a demara o afacere in mod legal. O astfel de societate iti ofera o mare flexibilitate, este usor de infiintat, dar necesita servicii profesionale de contabilitate. Altfel spus, va trebui fie sa angajezi un contabil, fie sa apelezi la serviciile unei firme de contabilitate.

Mai mult...

Eurocont and HR - 10 intrebari si raspunsuri privind Declaratia Unica in 2020

10 intrebari si raspunsuri privind Declaratia Unica in 2020

1. Ce este Declaratia Unica?

Declaratie unica este formularul ANAF prin care se declara impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, conform OpANAF nr. 139/2020. Se utilizeaza pentru declararea impozitului pe veniturile realizate si a contributiilor sociale datorate pe anul 2019, precum si a impozitului estimat si a contributiilor sociale datorate, pe anul 2020.

Mai mult...

Eurocont and HR - Care sunt cheltuielile deductibile si nedeductibile pentru societati si cum influenteaza rezultatul financiar?

Care sunt cheltuielile deductibile si nedeductibile pentru societati si cum influenteaza rezultatul financiar?

Orice societate are diverse cheltuieli care pot fi incadrate, conform legii, ca fiind cheltuieli deductibile, nedeductibile sau cu deductibilitate limitata. Aceasta incadrare prezinta importanta mai ales pentru societatile inregistrate ca platitoare de impozit pe profit.

O mare parte a cheltuielilor deductibile se regasesc la articolul 25 din Codul fiscal, insa sintetizat acestea se refera la:

● Cheltuieli efectuate in scopul desfasurarii activitatii economice;
● Cheltuielile cu salariile si cele asimilate salariilor;
● Cheltuieli reglementate prin acte normative in vigoare (taxele de inscriere, cotizatiile si contributiile datorate catre camerele de comert si industrie, organizatiile patronale si organizatiile sindicale).

Mai mult...

Eurocont and HR - Impozitele pe terenuri, cladiri, respectiv, autoturisme datorate de societati in 2020

Impozitele pe terenuri, cladiri, respectiv, autoturisme datorate de societati in 2020

Pana la 31 martie, respectiv, 30 septembrie 2020, companiile care au in proprietate cladiri, autoturisme si terenuri, trebuie sa achite impozitele aferente. Achitarea acestora se poate face fie in doua transe egale, pana la 31 martie si 30 septembrie 2020, fie integral, pana la 20 martie anul acesta, caz in care cei care procedeaza astfel beneficiaza de reduceri.

Mai mult...

Eurocont and HR - Eurocont and HR si Eurocont Juridic – Contabilitate, resurse umane, servicii de infiintare si modificare societati

Eurocont and HR si Eurocont Juridic – Contabilitate, resurse umane, servicii de infiintare si modificare societati

Procesul de infiintare societate, de orice tip ar fi ea: SRL, S.A., ONG etc, este o adevarata bataie de cap, cu multe drumuri si multa birocratie, mai ales cand sunt mai multi asociati / actionari implicati. Nu se poate, ca proaspat antreprenor, sa nu te fi lovit de intrebari precum: ”Care este capitalul social minim, cand se deschide contul la banca, de ce acte am nevoie la Registrul Comertului, este nevoie de toti asociatii prezenti sau alegem un reprezentant?”

Mai mult...

Eurocont and HR - Ce sunt si cum se impoziteaza contractele cu drepturi de autor?

Ce sunt si cum se impoziteaza contractele cu drepturi de autor?

Drepturile de autor sunt acele drepturi pe care o persoana le detine pentru prestarea anumitor activitati intelectuale ce rezulta din crearea unor lucrari unice si realizarea unor inovatii.

Exista doua ramuri in ceea ce priveste proprietatile intelectuale:
● Drepturi de autor asociate cu orice proprietate artistica, literara sau stiintifica, care include producerea de materiale fotografice, literare, cinematografice, arhitecturale, opere musicale ori cu realizarea materialelor scrise, a ilustratiilor si hartilor sau a descoperirilor stiintifice si a programelor tehnologice;
● Drepturile obtinute prin certificare, pentru proprietatea industriala acordata in urma brevetarii si inregistrarii unor marci unice.

Mai mult...

Eurocont and HR - Majorarea si reducerea capitalului social al unei companii

Majorarea si reducerea capitalului social al unei companii

Capitalul social este acea parte din patrimoniul unei societati comerciale care cuprinde aportul in bani sau in natura, adus de membrii societatii la data constituirii acesteia, pentru a servi la desfasurarea activitatii ei si la atingerea scopului urmarit. Cu alte cuvinte, capitalul social reprezinta valoarea totala a aporturilor efectuate de catre actionari/asociati si care au intrat in patrimoniul societatii.

Mai mult...

Eurocont and HR - Procedura de deschidere a unui punct de lucru sau a unui sediu secundar

Procedura de deschidere a unui punct de lucru / sediu secundar

Un punct de lucru sau un sediu secundar este acel loc in care se desfasoara propriu-zis activitatea unei societati si, la fel ca in cazul unui sediu social, trebuie inregistrat. Deschiderea unui punct de lucru presupune mai intai inregistrarea si autorizarea acestuia la Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC), apoi la ANAF. In ambele cazuri, va fi nevoie de pregatirea unui dosar cu mai multe documente.

Mai mult...

Eurocont and HR - Cheltuielile de protocol

Cheltuielile de protocol. Ce sunt si cum le deducem?

In orice societate, exista diverse cheltuieli care pot fi incadrate, conform legii, ca fiind cheltuieli deductibile, nedeductibile sau cu deductibilitate limitata, aceasta clasificare fiind importanta cu precadere in societatile inregistrate ca platitoare de impozit pe profit. Printre cheltuielile cu deductibilitate limitata la calculul profitului impozabil se numara si cheltuielile de protocol.

Mai mult...

Eurocont and HR - Regimul de declarare derogatoriu. Ce este si cine poate beneficia de acesta?

Regimul de declarare derogatoriu. Ce este si cine poate beneficia de acesta?

Atunci cand o firma doreste sa isi suspende temporar activitatea, este necesar sa depuna cateva documente la Registrul Comertului si sa achite unele taxe. Suspendarea activitatii nu inseamna incetarea difinitiva a acesteia, ci doar o inactivitate temporara, motiv pentru care firmele trebuie sa mai indeplineasca unele obligatii.

Mai mult...

Eurocont and HR - Cumul de functii. Restrictii si reglementari.

Cumul de functii. Restrictii si reglementari.

Ce este cumulul de functii?

Conform Codului Muncii, cumulul de functii se refera la situatia in care o persoana are mai multe contracte individuale de munca la acelasi sau la mai multi angajatori.

Mai mult...

Eurocont and HR - Decont de TVA

Ce este decontul de TVA si cum se depune?

Decontul de TVA este una dintre cele mai importante declaratii fiscale, prin care contribuabilul declara TVA-ul de plata pentru achizitiile facute din Uniunea Europeana. Se completeaza de persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA, conform art. 316 din Legea nr.227/2015.

Mai mult...

Eurocont and HR - Deducerea personala. Conditii de acordare.

Deducerea personala. Conditii de acordare.

Deducerea personala este o facilitate oferita acelor angajati cu un salariu brut de sub 3.600 de lei si care au persoane aflate in intretinere. Aceasta facilitate depinde, insa, de mai multi factori, precum numarul persoanelor aflate in intretinere, veniturile salariatului si de copiii aflati in intretinere.

Mai mult...

Eurocont and HR - Conditii pentru reinvestirea profitului firmei si scutirea de la impozitul pe profit

Conditii pentru reinvestirea profitului firmei si scutirea de la impozitul pe profit

O facilitate fiscala de care au parte companiile se refera la scutirea de la plata impozitului pe profit, daca recurg la reinvestirea profitului firmei, pentru a-si dezvolta afacerea. Legislatia fiscala prevede insa o serie de criterii care trebuie indeplinite pentru aplicarea facilitatilor (investitia trebuie facuta in anumite tipuri de active precizate de Codul fiscal, acestea trebuie sa fie noi si puse imediat in functiune etc.), iar nerespectarea lor poate duce la anularea scutirii, companiile fiind obligate sa plateasca impozit pe profit suplimentar, dar si dobanzi sau penalitati de intarziere pentru sumele scutite.

Mai mult...

Eurocont and HR - Activitatea de Salarizare si Resurse Umane

In ce constau serviciile de Salarizare si Resurse Umane intr-o companie?

Indiferent de profil si de industria in cadrul careia o companie activeaza, serviciile de salarizare si Resurse Umane, cu tot ce inseamna recrutare, intocmire dosare de personal, activitatea de salarizare si impozitare aferenta, reprezinta baza acesteia. Departamentul de HR este cel care mentine ordinea si bunul mers al lucrurilor intr-o companie, mai ales intr-o organizatie de nivel mai mare. In cazul in care nu exista in cadrul unei companii un astfel de department, se recomanda externalizarea serviciilor de resurse umane si salarizare catre o firma cu competente in domeniu.

Mai mult...

Eurocont and HR - Aspecte esentiale cu privire la contributia asiguratorie pentru munca (CAM)

Aspecte esentiale cu privire la contributia asiguratorie pentru munca (CAM)

Ce este contributia asiguratorie pentru munca?

Contributia asiguratorie pentru munca (CAM) a fost introdusa in anul 2018 si este datorata pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor, ingloband patru dintre fostele contributii sociale: somaj, concedii medicale, riscuri profesionale si creante salariale. Daca doua dintre contributiile sociale obligatorii revin exclusiv salariatilor, mai exact contributia la pensii - 25%, si cea la sanatate – 10%, cea de a treia, CAM, revine exclusiv angajatorilor.

Mai mult...

Eurocont and HR - Ce este EORI si ce presupune obtinerea lui?

Ce este EORI si ce presupune obtinerea lui?

Ce este EORI?

EORI este un numar unic in Uniunea Europeana, pe care autoritatile vamale sau alte autoritati desemnate de catre statele membre il atribuie operatorilor economici si altor persoane, in vederea utilizarii la toate operatiunile vamale derulate de acestea pe intreg teritoriul UE. Categoria de operatiuni pentru care este necesara obtinerea acestui cod cuprinde operatiuni de import-export, de tranzit, depozitare, reprezentare, precum si alte operatiuni prealabile sosirii / plecarii marfurilor care se introduc sau se scot de pe teritoriul UE.

Mai mult...

Eurocont and HR - Indemnizatii aferente concediilor medicale platite si cum pot fi recuperate din FNUASS

Indemnizatii aferente concediilor medicale platite si cum pot fi recuperate din FNUASS

Sumele reprezentand indemnizatii aferente concediilor medicale platite, pe care angajatorii le-au achitat asiguratilor si care se suporta din bugetul Fondului National Unic de Asigurari Sociale de Sanatate (FNUASS), se pot recupera din bugetul FNUASS in baza alcatuirii unei documentatii specifice. Angajatorul plateste suma aferenta zilelor lucratoare din primele cinci zile calendaristice de concediu medical, restul sumei fiind suportata de FNUASS.

Mai mult...

Eurocont and HR - Impozitul micro si impozitul pe profit pentru primul trimestru al anului 2019

Impozitul micro si impozitul pe profit pentru primul trimestru al anului 2019

Impozitul pe veniturile microintreprinderilor (impozitul micro) si impozitul pe profit pentru primul trimestru al anului 2019 trebuie declarate si achitate pana pe 25 aprilie 2019.

Impozitul pe veniturile microintreprinderilor

Din punct de vedere fiscal, microintreprinderea este o persoana juridica romana care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent:

● A realizat venituri care nu au depasit echivalentul in lei a 1.000.000 euro;
● Capitalul social al acesteia este detinut de persoane, altele decat statul si unitatile administrativ-teritoriale;
● Nu se afla in dizolvare, urmata de lichidare, inregistrata in registrul comertului sau la instantele judecatoresti, potrivit legii.

Mai mult...

Eurocont and HR - Microentitatile, entitatile mici, mari si mijlocii

Microentitatile, entitatile mici, mijlocii si mari. Criterii de incadrare si situatii financiare

Criterii de incadrare

In functie de anumite criterii, o companie poate sa fie considerata microentitate, entitate mica, entitate mijlocie sau entitate mare. Incadrarea firmelor in categoriile amintite se face potrivit prevederilor Ordinului MFP nr. 1.802/2014.

O microentitate este o societate care, la data bilantului, nu depaseste limitele a cel putin doua dintre urmatoarele trei criterii:
● Totalul activelor: 1.500.000 lei;
● Cifra de afaceri neta: 3.000.000 lei;
● Numarul mediu de salariati in cursul exercitiului financiar: 10

Mai mult...

Eurocont and HR - Declaratia de inactivitate

Ce situatii depun entitatile fara activitate?

Societatile comerciale, organizatiile non-profit si celelalte entitati care nu au desfasurat niciun fel de activitate de la infiintare si pana la incheierea exercitiului financiar trebuie sa depuna o declaratie de inactivitate.

Formularul S1046 sau declaratia de inactivitate se poate depune numai in situatia in care s-au inregistrat doar operatiuni aferente subscrierii si varsarii capitalului social de catre asociati, precum si a efectuarii cheltuielilor de constituire in vederea inmatricularii la ONRC.

Mai mult...

Eurocont and HR - veniturile din dividende in 2019

Aspecte importante privind veniturile din dividende in 2019

Dividendul este o parte din profitul unei companiei, care este impartit in mod egal investitorilor sai, in functie de categoria si numarul de actiuni detinut de fiecare actionar in parte.

Codul fiscal prevede faptul ca “veniturile sub forma de dividende, inclusiv castigul obtinut ca urmare a detinerii de titluri de participare definite de legislatia in materie la organisme de plasament colectiv se impun cu o cota de 5% din suma acestora, impozitul fiind final”. De asemenea, “in cazul dividendelor / castigurilor obtinute ca urmare a detinerii de titluri de participare, distribuite, dar care nu au fost platite actionarilor/asociatilor/investitorilor pana la sfarsitul anului in care s-au aprobat situatiile financiare anuale, impozitul pe dividende/castig se plateste pana la data de 25 ianuarie inclusiv a anului urmator”.

Mai mult...

Eurocont and HR - Emiterea facturilor in 2019

Emiterea facturilor in 2019

Ce este factura?

Conform OMF nr. 2.634/2015, factura este un document justificativ in baza caruia se inregistreaza in contabilitate operatiunile economice. Facturile pot fi tiparite sau electronice si, dupa cum precizeaza Codul Fiscal, indeplinesc anumite conditii speciale.

Mai mult...

EurocontHr.ro - Declaratia unica in 2019

Declaratia unica in 2019

UPDATE

Vineri, 15 martie, ar fi trebuit sa fie ultima zi de depunere a Declaratiei Unice, dar termenul a fost prelungit pana la data de 31 iulie 2019.

Declaratia Unica se foloseste anul acesta pentru estimarea veniturilor pe 2019, in scopul stabilirii impozitelor si eventualelor contributii sociale la pensii (CAS) si sanatate (CASS). Acest formular este folosit anul acesta si de catre cei care nu obtin venituri, dar doresc sa se asigure voluntar la sanatate, precum si pentru redirectionarea unui procent din impozitul pe venit datorat statului catre organizatiile nonguvernamentale.

Mai mult...

Eurocont and HR - Utilizarea formularelor 010 si 700

Utilizarea formularelor 010 si 700

Pentru inregistrarea, modificarea sau radierea unor obligatii fiscale care formeaza vectorul fiscal al unei societati, contribuabilul poate utiliza, dupa caz, doua formulare: formularul 010, care se poate depune doar la ghiseu, sau formularul 700 – care se depune online, insa doar pentru anumite situatii.

Formularul 010 reprezinta declaratia de inregistrare fiscala / declaratia de mentiuni / declaratia de radiere pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica. Cu ajutorul acestuia, entitatile pot inregistra, modifica sau radia din vectorul fiscal urmatoarele categorii de obligatii fiscale de declarare:

Mai mult...

Esalonarea la plata a datoriilor

Esalonarea la plata este reglementata in Codul de procedura fiscala si in Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 90/2016. Conform legislatiei, debitorii care nu detin bunuri in proprietate si care nu constituie garantii pot beneficia, la cerere, de esalonarea la plata a obligatiilor fiscale pentru o perioada de cel mult 6 luni (indiferent de cuantumul obligatiilor fiscale).

Mai mult...

SSM - Sanatatea si securitatea muncii

SSM - Sanatatea si securitatea muncii reprezinta un ansamblu de activitati ce au drept scop asigurarea conditiilor optime in desfasurarea procesului de munca, apararea santatii, integritatii corporale si vietii lucratorilor si a altor persoane angrenate in procesul de munca.

Conform Legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006, angajatorul trebuie sa asigure conditii pentru ca fiecare lucrator sa primeasca o instruire suficienta si adecvata in domeniul SSM, sub forma de informatii si instructiuni de lucru specifice locului de munca, si vor fi folosite mijloace, metode si tehnici de instruire, cum ar fi: expunerea, demonstratia, studiul de caz, vizionari de filme, diapozitive, proiectii, instruire asistata de calculator, dupa cum se precizeaza in textul legii. Instruirea trebuie adaptata constant, in functie de evolutia riscurilor profesionale sau de aparitia riscurilor noi. Nu doar angajatii proprii trebuie instruiti, ci si lucratorii altor firme care aflati pentru munca temporara.

Continuați lectura

Aspecte privind salariul unui angajat

Aspecte generale privind salariul

Salariul reprezinta suma datorata de angajator salariatului pentru munca prestata sau serviciile aduse de salariat.

Salariul de baza reprezinta partea fixa a salariului, in functie de care se calculeaza celelalte drepturi ale salariatilor: sporuri, indemnizatia de conducere etc.

Plata salariului reprezinta obligatia principala a angajatorului si se efectueaza cel putin o data pe luna, la data stabilita prin contractul individual de munca, contractul colectiv de munca aplicabil sau regulamentul intern.

Continuați lectura

PFA in sistem real vs PFA cu norma de venit

Modificarile Codului Fiscal din 2018 au schimbat modul in care PFA-urile calculeaza, declara si platesc impozitele catre stat, motiv pentru care au devenit tot mai atractive pentru cei ce doresc sa aleaga o astfel de forma de organizare a activitatii. PFA-urile platesc incepand cu acest an contributii CAS si CASS (pensie, respectiv asigurari de sanatate) la valoarea salariului minim brut, iar impozitul pe venit scade de la 16% la 10%.

Continuați lectura

Anularea si reactivarea codului de TVA


Codul de identificare fiscala sau codul fiscal (CIF sau CUI) reprezinta codul unic de identificare pentru orice firma. Fiecarei companii ii este oferit un cod unic de inregistrare, ce indica date despre categoria de platitor de taxe si impozite catre bugetul de stat. Daca are valoarea „RO”, atunci persoana juridica a fost luata in evidenta ca fiind platitor de TVA.

Continuați lectura

Beneficii pentru salariati: Tichetele de masa, de cresa si cele cadou, vouchere de vacanta si culturale


Bonurile de masa, tichetele cadou, de cresa, culturale si vouchere de vacanta sunt bilete de valoare care pot fi acordate de angajatori salariatilor, atat pe suport hartie, cat si electronic. Cheltuielile legate de emiterea biletelor de valoare se suporta integral de angajatori, iar sumele corespunzatoare biletelor de valoare acordate de angajator, in limitele nominale prevazute, sunt deductibile la calculul impozitului pe profit.

Continuați lectura

Clauza de neconcurenta din contractul individual de munca


Potrivit art. 17 alin. 7 din Codul muncii, cu privire la informatiile furnizate salariatului, prealabil incheierii contractului individual de munca, intre parti poate interveni un contract de confidentialitate.

Prin clauza de confidentialitate partile convin ca, pe toata durata contractului individual de munca si dupa incetarea acestuia, salariatul sa nu transmita date sau informatii de care a luat cunostinta in timpul executarii contractului, in conditiile stabilite in regulamentele interne, in contractele colective de munca sau in contractele individuale de munca.

Continuați lectura

Situatiile financiare pentru 2017 se depun pana la 30 mai 2018


Potrivit OMFP nr. 470/2018, societatile comerciale, societatile/ companiile nationale, regiile autonome si institutele nationale de cercetare-dezvoltare trebuie sa depuna situatiile financiare si raportarile contabile pentru anul 2017 pana la data de 30 mai 2018. Conform acestui act normativ, societatile comerciale vor depune situatiile financiare anuale in cel mult 150 de zile de la incheierea exercitiului financiar (care, in general, coincide cu anul calendaristic) - mai exact, atunci cand se implineste termenul de 150 de zile de la incheierea anului trecut.

Continuați lectura

Impozitarea dividendelor in anul 2018


Aspecte generale

Un dividend este o distributie a unei parti din castigurile unei companii, inregistrate in anul fiscal anterior, actionarilor, in raport cu actiunile pe care acestia le poseda. Dividendele pot fi sub forma de numerar, actiuni si, mai putin frecvent, proprietati. Se distribuie periodic si trebuie declarate ca venit in anul in care sunt primite, fiind impozabile.

Continuați lectura

Aspecte generale privind sediul social al unei firme

Orice firma trebuie sa aiba cel putin un sediu social, care se stabileste la infiintarea firmei si la care se afla, in mod oficial, actele firmei si corespondenta.

1. O firma poate avea sediul social in:
● Locuinta - proprietate personala sau spatiu asupra caruia exista un drept de folosinta gratuita;
● Spatiu inchiriat (contract de inchiriere sau subinchiriere inregistrat la organele fiscale);
● Spatiu compartimentat / cladire de birouri;
● Cabinet de avocat.

Continuați lectura

7 plafoane fiscale de avut in vedere in 2018


Anul 2018 aduce mai multe noutati din punct de vedere fiscal, inclusiv in ceea ce priveste nivelul plafoanelor in functie de care se fac anumite incadrari: plafonul de incadrare in categoria microintreprinderilor, plafonul de inregistrare in scopuri de TVA etc.

Continuați lectura

Prevederile Split TVA incepand cu ianuarie 2018


Ordonanta Guvernului nr. 23/2017, cea care cuprinde prevederile referitoare la Split TVA, fost adoptata miercuri, 13 decembrie 2017, de Parlament. In forma in care va ajunge la presedintele tarii pentru promulgare, documentul prevede ca sistemul split TVA sa fie aplicat obligatoriu doar de firmele publice si private aflate in insolventa sau care au datorii la plata TVA, celelalte companii urmand sa poata aplica sistemul benevol.

Continuați lectura

Modificarile aduse PFA-urilor si Intreprinderilor Individuale prin OUG 79/2017

Incepand cu ianuarie 2018, PFA-urile, PFI-urile, II-urile, IF-urile si profesiile liberale sunt obligate la plata CAS (contributie la pensie) daca au obtinut in anul anterior un venit net mai mare decat 12 salarii brute pe economie.

Mai exact, contributiile vor fi platite la nivelul unui venit ales de contribuabili, care nu va putea fi mai mic decat valoarea salariului minim brut pe economie, pe care Guvernul vrea sa il majoreze in 2018, de la 1.450 la 1.900 de lei.

Continuați lectura

Inspectia fiscala si documentele aferente


Inspectia fiscala are ca obiect constatarea si investigarea fiscala a tuturor actelor si faptelor rezultate din activitatea contribuabilului, mai exact analiza si evaluarea informatiilor fiscale, dar si sanctionarea faptelor constatate si dispunerea de masuri pentru prevenirea si combaterea abaterilor de la prevederile legislatiei fiscale.

In cadrul unei inspectii fiscale, exista 2 tipuri de control:
■ Controlul inopinat - are loc fara anuntarea in prealabil a contribuabilului si consta in verificarea faptica si documentara, ca urmare a unei sesizari cu privire la existenta unor fapte de incalcare a legislatiei fiscale;
■ Controlul incrucisat - consta in verificarea documentelor si operatiunilor impozabile ale contribuabilului, in corelatie cu cele detinute de alte persoane si poate fi si inopinat.

Continuați lectura

Aspecte importante privind registrul unic de control


Legea nr. 252/2003 privind registrul unic de control prevede ca toate persoanele juridice inregistrate la Oficiul National al Registrului Comertului si autorizate potrivit legii trebuie sa tina registrul unic de control. Pentru celelalte categorii de contribuabili, documentul este optional. Acesta poate fi cumparat de la directiile generale ale finantelor publice, iar firmele nou-infiintate trebuie sa-l achizitioneze in cel mult 30 de zile de la data inregistrarii.

Continuați lectura

SPLIT TVA sau plata defalcata a taxei pe valoarea adaugata


Firmele si persoanele fizice platitoare de TVA (taxa pe valoarea adaugata), care presteaza servicii sau livreaza bunuri taxabile in Romania vor trebui sa aplice un sistem de plata defalcata a TVA, care presupune deschiderea unui cont separat de TVA, diferit de contul curent (Split TVA). Acest cont se poate deschide la trezoreria statului sau la orice institutie de credit care indeplineste urmatoarele conditii: creeaza conturi IBAN care contin in denumire literele TVA, si nu permit eliberarea de numerar din aceste conturi. Acest sistem de Split TVA va fi aplicat optional incepand cu luna octombrie a acestui an pana in luna decembrie, urmand ca devina obligatoriu din ianuarie 2018.

Continuați lectura

Contractul de munca – Ordonanta de urgenta nr. 53/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 53/2003 din Codul muncii



Conform prevederilor din Codul Muncii, angajatorii au obligatia sa incheie contracte individuale de munca (CIM) in forma scrisa. Modelul documentului, pe care il puteti descarca accesand acest link, este prevazut in legislatie, insa poate fi adaptat in functie de situatiile particulare ale angajatorilor.

De asemenea, Ordonanta de urgenta nr. 53/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 53/2003 din Codul Muncii din 7 august 2017 precizeaza faptul ca orice modificare a unuia dintre elementele din CIM impune incheierea unui act aditional la contract, care trebuie transmis in Revisal (registrul general de evidenta al salariatilor) inainte ca modificarile sa-si produca efectele, nu in termen de 20 de zile lucratoare, cum era prevazut anterior. Daca angajatorul nu incheie contractul in scris si nu-l transmite inainte de inceperea activitatii, se considera caz de munca nedeclarata, pasibil de amenda de 20.000 de lei.

Continuați lectura

Pasi pentru infiintarea unui PFA



Orice antreprenor la inceput de drum, care doreste sa isi deschida o mica afacere, poate opta pentru cea mai simpla modalitate, aceea de a se inregistra ca persoana fizica autorizata (PFA). Procedura este relativ simpla si presupune costuri reduse.

Persoanele eligibile pentru infiintarea unui PFA trebuie sa indeplineasca urmatoarele criterii: sa aiba varsta de minim 18 ani la momentul depunerii cererii, sa nu fi savarsit fapte sanctionate de legile financiare, vamale si cele care privesc disciplina financiar-fiscala, de natura celor care se inscriu in cazierul fiscal, sa aiba un sediu profesional declarat si sa declare pe propria raspundere ca indeplinesc conditiile de functionare prevazute de legislatia specifica in domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protectiei mediului si al protectiei muncii.

Continuați lectura

Cand devine o firma platitoare de TVA



La momentul infiintarii, o societate comerciala este neplatitoare de TVA, beneficiind de regimul special de scutire pentru intreprinderile mici prevazut la art. 310 din Codul Fiscal, conform caruia o persoana impozabila a carei cifra de afaceri anuala este inferioara plafonului de 220.000 lei poate aplica scutirea de taxa.

In momentul depasirii pragului de venituri de 220.000 lei intr-un an fiscal, societatea are obligatia sa se inregistreze ca platitor de TVA in termen de 10 zile de la sfarsitul lunii in care a atins sau a depasit acest plafon. Inregistrarea se face prin depunerea declaratiei 010 - Declaratie de inregistrare fiscala. Nedepunerea acesteia la termen se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 lei la 5.000 lei, pentru societatile mijlocii si mari, si cu amendă de la 500 lei la 1.000 lei, pentru celelalte firme si persoanele fizice.

Continuați lectura

Impozitul micro. Impozitul pe profit. Impozitul specific.


1. Impozitul micro

Potrivit art. 47 din Codul Fiscal, o microintreprindere este o persoana juridica romana, care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent:

a) a realizat venituri, altele decat cele obtinute din desfasurarea activitatilor, prevazute la art. 48 alin. (6);
b) a realizat venituri, altele decat cele din consultanta si management, in proportie de peste 80% din veniturile totale;
c) a realizat venituri care nu au depasit echivalentul in lei a 500.000 euro. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro este cel valabil la inchiderea exercitiului financiar, in care s-au inregistrat veniturile;
d) capitalul social al acesteia este detinut de persoane, altele decat statul si unitatile administrativ-teritoriale;
e) nu se afla in dizolvare, urmata de lichidare, inregistrata in Registrul Comertului sau la instantele judecatoresti, potrivit legii.

Impozitul micro, specific sau pe profit - EurocontHR.ro

Ce sa aleg intre PFA, SRL sau SRL-D?


Am enumerat mai jos cateva aspecte esentiale dupa care sa va ghidati in cazul in care nu stiti ce forma de organizare vi s-ar potrivi mai bine:

I. PFA, adica persoana fizica ce este autorizata sa desfasoare o activitate economica pentru care a facut dovada pregatirii profesionale, nu are personalitate juridica, ca urmare patrimoniul PFA se confunda cu patrimoniul personal al titularului.
Avantajele acestei forme juridice sunt:

- costurile infiintarii sunt reduse decat in cazul unui SRL;

Continuați lectura

De ce SmartBill este o alegere foarte buna pentru orice firma si cum am ajuns la aceasta concluzie

In primul rand, pentru ca isi usureaza teribil de mult munca. In al doilea rand, pentru ca, din nou, iti usureaza munca, iti permite sa te concentrezi cu adevarat pe business-ul tau si iti aloca timpul necesar sa pui accentul pe dezvoltarea ariilor deosebit de importante: consultanta si raportari mai elaborate catre management.

Dar va explicam pe indelete putin mai jos.

Continuați lectura

Vreau sa imi deschid o firma. Ce fac?

Infiintarea unui SRL poate fi destul de anevoioasa in Romania, mai ales daca nu ai deja un contabil cu care sa te consulti. De aceea, am insiruit mai jos cativa pasi esentiali pe care sa ii parcurgi pentru a putea porni la drum in mod legal si corect.

Continuați lectura

Cum alegem firma de contabilitate?

Esti la inceput de drum in antreprenoriat si ai nevoie de un contabil. Sau, ai petrecut deja cativa ani in iuresul afacerilor, dar contabilul sau firma actuala de contabilitate nu te mai satisface. Ce faci in cazul asta? Evident, cauti (din nou) persoane competente pentru a-ti tine situatia contabila la zi, clara, corecta si in litera (de preferat, unde e cazul, si in spiritul) legii.

Cei mai multi antreprenori au nevoie, in primul rand, de o persoana cu care sa simta ca pot vorbi deschis despre problemele pe care le intampina in firma. De o persoana de incredere, care va explica notiunile contabile pe intelesul tuturor si care va oferi feedback in timp real. De fapt, acesta este primul criteriu dupa care este necesar sa iti alegi partenerul contabil.

Continuați lectura