CONTACT:    conta@euroconthr.ro     sau    +40 723 055 642
Eurocont and HR - Indemnizatia de somaj tehnic in starea de urgenta si in starea de alerta

Indemnizatia de somaj tehnic in starea de urgenta si in starea de alerta

Somajul tehnic este o intrerupere temporara a activitatii, fara incetarea raportului de munca, in principal pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare. Pe perioada somajului tehnic, contractul individual de munca al angajatului se suspenda, iar suspendarea lui se inregistreaza in REVISAL.

Pe durata reducerii si/sau a intreruperii temporare a activitatii, salariatii implicati in activitatea redusa sau intrerupta, care nu mai desfasoara activitate, beneficiaza de o indemnizatie, platita din fondul de salarii, ce nu poate fi mai mica de 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat.

Indemnizatia de somaj tehnic este supusa impozitului pe venit si contributiilor sociale obligatorii, la fel ca salariul. Pe durata reducerii si/sau a intreruperii temporare, salariatii se vor afla la dispozitia angajatorului, acesta avand oricand posibilitatea sa dispuna reinceperea activitatii.

1. Somajul tehnic in perioada starii de urgenta decretata din cauza COVID-19

Pe perioada starii de urgenta decretata din cauza pandemiei de COVID-19, statul a sprijinit societatile prin decontarea somajului tehnic pentru angajati. O data starea de urgenta terminata la data de 14 mai 2020, angajatorii pot alege fie sa reactiveze contractele de munca, fie sa plateasca din buzunarul propriu daca aleg sa tina in continuare angajatii in somaj tehnic.

2. Somajul tehnic in perioada starii de alerta

Chiar daca am iesit la 15 mai din starea de urgenta si am intrat in starea de alerta, statul va acorda ajutorul pentru plata somajului tehnic pentru toata luna mai, nu doar pentru perioada 1-14 mai. Pentru aceasta, angajatorii vor trimite documentatia necesara agentiilor teritoriale de munca din zona in care isi desfasoara activitate, prin intermediul aici.gov.ro, iar banii vor fi virati in maximum 15 zile in conturile angajatorilor.

3. Cuantumul indemnizatiei de somaj tehnic

Indemnizatia de somaj tehnic este de 75% din salariul de baza, insa statul acorda cel mult 75% din castigul salarial mediu brut. In cazurile in care suma de la stat nu acopera 75% din salariul de baza, angajatorii pot acoperi diferenta. Banii din indemnizatia de somaj tehnic se acorda direct angajatorilor, prin virament bancar, urmand ca acestia sa fie acordati, apoi, angajatilor.

4. Suplimentarea indemnizatiei de somaj tehnic de catre angajator

In cazul in care 75% din salariul de baza al salariatului reprezinta mai mult de 4.072 de lei brut, angajatorul poate suplimenta indemnizatia de somaj tehnic din fonduri proprii. In aceasta situatie, suma respectiva implica alte taxe, suportate de angajator, care trebuie sa calculeze si sa vireze statului, pentru suma suplimentara, impozit pe venit, CAS, CASS si contributia asiguratorie pentru munca (CAM - 2,25%).

5. Declararea si plata taxelor pentru indemnizatia de somaj tehnic

Impozitul pe venit, contributiile la pensii si sanatate aferente somajului tehnic trebuie declarate prin intermediul Formularul 112, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care a fost primita indemnizatia. De asemenea, pana la aceasta data, se va face si plata efectiva a taxelor.

Din suma provenita de la stat, angajatorul retine:
► Contributiile sociale (CAS - 25% si CASS - 10%)
► Impozitul pe venit (10%)

Dupa plata contributiilor si a impozitului, angajatorul plateste indemnizatia neta catre salariat. Pentru indemnizatia bruta de somaj tehnic platita de stat, nu se datoreaza CAM, salariatii fiind asigurati automat pentru concedii medicale.

Indemnizatiile brute de somaj tehnic se cer statului in luna curenta pentru luna anterioara, dar numai pentru zilele ce tin de perioada starii de urgenta. Indemnizatiile brute ajung in contul angajatorului in cel mult 15 zile de la primirea documentatiei necesare, iar apoi indemnizatiile nete trebuie platite salariatilor in cel mult 3 zile lucratoare.

6. Impozitul si contributiile pentru indemnizatia PFA-urilor si a altor profesionisti

OUG nr. 53/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative privind masuri de protectie sociala determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, prevede ca impozitul si contributiile pentru indemnizatia acordata PFA-urilor si altor categorii de profesionisti cu activitatea intrerupta din cauza starii de urgenta din OUG nr. 30/2020, completata cu OUG 32/2020, se vor plati prin Declaratia Unica, o data cu taxarea veniturilor pe 2020.

Indemnizatia pentru profesionisti este de 75% din castigul salarial mediu brut. Din aceasta, se vor plati: impozitul pe venit - 10%, contributia la pensii - 25%, contributia la sanatate - 10%.