Skip to main content
CONTACT:    conta@euroconthr.ro     sau    +40 723 055 642
Eurocont and HR - Contractul individual de munca. Modificari aduse modelului CIM in 2021 si obligatiile angajatorului

Contractul individual de munca. Modificari aduse modelului CIM in 2021 si obligatiile angajatorului

Contractul individual de munca (CIM) este un document care defineste relatia profesionala dintre salariat si angajator. De aceea, contractul de munca se negociaza, se incheie in forma scrisa si cuprinde toate acele elemente care vor influenta activitatea angajatului si a angajatorului: drepturi si obligatii, salariu, sporuri, locul de desfasurare a activitatii, tipul si timpul de munca etc.

Ce este contractul individual de munca?

Art.10 din Codul Muncii defineste contractul individual de munca astfel: "contractul in temeiul caruia o persoana fizica, denumita salariat, se obliga sa presteze munca pentru si sub autoritatea unui angajator, persoana fizica sau juridica, in schimbul unei remuneratii denumite salariu."

CIM este printre cele mai importante documente utilizate la angajarea unei persoane, iar orice prevedere va revela pe parcursul activitatii modul in care au fost cuprinse si redactate drepturile si obligatiile partilor.

Semnarea contractului de munca are loc in urma unei negocieri intre candidat si angajator si este ultima etapa dintr-un proces de recrutare menit sa potriveasca aptitudinile si calificarile unui persoane cu cerintele si contextul unui loc vacant de munca.


Citeste si Ce elemente trebuie sa contina un CV pentru a fi apreciat de angajatori?



Modificari aduse modelului-cadru al contractului individual de munca in iulie 2021

Modelul-cadru contractului individual de munca a fost modificat luna aceasta, fiind introduse noi obligatii pe care le au angajatorii fata de angajati.

1. Atributiile postului

Litera F. din contractul individual de munca se modifica si are urmatorul cuprins:

"Atributiile postului sunt prevazute in fisa postului, anexa la contractul individual de munca, cu exceptia microintreprinderilor cu pana la 9 salariati, definite la art. 4 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare, care vor completa o scurta caracterizare/descriere a activitatii;"

Asadar, microintreprinderile cu pana la 9 salariati sunt scutite de anexarea fisei postului la contractul individual de munca, cu conditia de a trece succint activitatile in CIM.

2. Aderarea la un fond de pensii administrat privat

La litera M punctul 4, dupa litera c) se introduce o noua litera, litera c^1), cu urmatorul cuprins:

"c^1) sa informeze angajatul cu privire la obligatia de a adera la un fond de pensii administrat privat."

Litera c^1 face referire la persoanele prevazute la art. 30 din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, lege care stabileste ca persoanele in varsta de pana la 35 de ani trebuie sa adere la un fond de pensii administrat privat, in timp ce persoanele de pana in 45 de ani pot opta pentru aderarea la un astfel de fond, nefiind, insa, obligate sa faca asta.

Chiar daca noutatea vizeaza doar anumiti salariati, aceasta schimbare trebuie aplicata tuturor contractelor individuale de munca, indiferent de varsta salariatului.

Cadrul legal: Ordinul Ministerului Muncii nr. 585/2021 privind modificarea si completarea modelului-cadru al contractului individual de munca, prevazut in anexa la Ordinul Ministrului Muncii si Solidaritatii Sociale nr. 64/2003, publicat in Monitorul Oficial nr. 712 din 19 iulie 2021.

Alte obligatii ale angajatorului, existente in modelul-cadru al contractului individual de munca:

● obligatia de a inmana salariatului un exemplar din contractul individual de munca, anterior inceperii activitatii;
● obligatia de a acorda salariatului toate drepturile ce decurg din contractele individuale de munca, din contractul colectiv de munca aplicabil si din lege;
● obligatia de a asigura permanent conditiile tehnice si organizatorice avute in vedere la elaborarea normelor de munca si conditiile corespunzatoare de munca;
● obligatia de a informa salariatul asupra conditiilor de munca si asupra elementelor care privesc desfasurarea relatiilor de munca;
● obligatia de a elibera, la cerere, un document care sa ateste calitatea de salariat a solicitantului, respectiv activitatea desfasurata de acesta, durata activitatii, salariul, vechimea in munca, in meserie si specialitate;
● obligatia de a asigura confidentialitatea datelor cu caracter personal ale salariatului.

Contractul individual de munca se incheie in baza consimtamantului partilor, in forma scrisa, in limba romana, cel tarziu in ziua anterioara inceperii activitatii de catre salariat si cuprinde toate elementele prevazute in modelul-cadru, stabilit de Ordinul Ministerului Muncii nr. 64/2003. Pe langa acestea, CIM-ul poate contine si alte clauze specifice, negociate intre parti. Obligatia de incheiere a contractului individual de munca in forma scrisa revine angajatorului.

Foto: Pixabay.com