
Ce trebuie sa stie un antreprenor incepator despre factura storno: 6 aspecte importante
Indiferent de forma de organizare juridica pe care o are un antreprenor, este important ca acesta sa cunoasca si sa gestioneze toate aspectele care tin de facturare, inclusiv factura storno. O companie care vinde bunuri sau servicii catre o alta societate ori persoana fizica emite o factura fiscala prin care consemneaza tranzactia. Atunci cand se produc erori sau clientul returneaza produsele achizitionate, factura fiscala trebuie corectata prin emiterea unei facturi storno. Asadar, o factura storno este un document contabil folosit pentru a corecta sau anula o factura emisa anterior si trimisa clientului.
Iata cateva puncte esentiale de stiut:
Citeste si: Beneficii extrasalariale pentru angajati plafonate la 33% din salariul de baza in 2024
● Erori de facturare: daca suma trecuta pe factura, descrierea produselor sau serviciilor, cantitatea sau alte detalii consemnate pe factura respectiva sunt gresite.
● Retururi de produse: cand clientul returneaza produsele sau renunta la serviciile achizitionate.
● Anularea tranzactiei pentru care s-a emis factura.
● Discount-uri sau reduceri ulterioare: daca se acorda un discount dupa ce factura a fost emisa initial.
● Daca factura nu a fost transmisa clientului, aceasta se anuleaza si se emite una noua.
● Daca factura a fost transmisa beneficiarului, atunci emitem o factura storno intr-un din cele doua variante:
- Se poate emite un nou document care trebuie sa cuprinda valorile cu semnul minus pentru pozitiile stornate si valorile corecte cu plus.
- se emit doua documente, unul care sa contina informatiile si valorile corecte si altul cu valorile cu semnul minus din documentul initial, in care se inscriu numarul si data acestuia.
De retinut!
● O factura storno poate corecta integral sau partial o factura fiscala emisa anterior:
- In cazul unei stornari integrale, toate valorile din factura initiala sunt trecute cu semnul minus.
- In cazul unei stornari partiale, se modifica doar anumite pozitii din documentul initial si doar acele valori vor fi trecute cu minus in factura storno.
● Factura storno trebuie sa faca referire la factura originala, mai exact trebuie sa includa detalii despre factura pe care o anuleaza sau corecteaza.
● Motivul stornarii: este importanta specificarea clara a motivului pentru care se emite factura storno.
Pentru servicii de contabilitate adaptate fiecarui domeniu de activitate, nu ezitati sa ne contactati!
---
Foto: Freepik
Iata cateva puncte esentiale de stiut:
Ce este o factura storno?
O factura storno anuleaza sau corecteaza o factura emisa anterior, inregistrand valoarea negativa a acesteia pentru a reflecta corect situatia financiara. Se foloseste in cazul in care se detecteaza erori pe o factura deja emisa sau daca tranzactia trebuie anulata.Citeste si: Beneficii extrasalariale pentru angajati plafonate la 33% din salariul de baza in 2024
2. Cand se emite o factura storno?
Exista cateva situatii specifice pentru emiterea unei facturi storno:● Erori de facturare: daca suma trecuta pe factura, descrierea produselor sau serviciilor, cantitatea sau alte detalii consemnate pe factura respectiva sunt gresite.
● Retururi de produse: cand clientul returneaza produsele sau renunta la serviciile achizitionate.
● Anularea tranzactiei pentru care s-a emis factura.
● Discount-uri sau reduceri ulterioare: daca se acorda un discount dupa ce factura a fost emisa initial.
3. Cum se emite o factura storno?
Exista doua posibilitati de corectare a unei facturi, prevazute in articolul 159 din Codul Fiscal, in functie de cele doua situatii posibile:● Daca factura nu a fost transmisa clientului, aceasta se anuleaza si se emite una noua.
● Daca factura a fost transmisa beneficiarului, atunci emitem o factura storno intr-un din cele doua variante:
- Se poate emite un nou document care trebuie sa cuprinda valorile cu semnul minus pentru pozitiile stornate si valorile corecte cu plus.
- se emit doua documente, unul care sa contina informatiile si valorile corecte si altul cu valorile cu semnul minus din documentul initial, in care se inscriu numarul si data acestuia.
De retinut!
● O factura storno poate corecta integral sau partial o factura fiscala emisa anterior:
- In cazul unei stornari integrale, toate valorile din factura initiala sunt trecute cu semnul minus.
- In cazul unei stornari partiale, se modifica doar anumite pozitii din documentul initial si doar acele valori vor fi trecute cu minus in factura storno.
● Factura storno trebuie sa faca referire la factura originala, mai exact trebuie sa includa detalii despre factura pe care o anuleaza sau corecteaza.
● Motivul stornarii: este importanta specificarea clara a motivului pentru care se emite factura storno.
4. Aspecte contabile si fiscale
Factura storno cuprinde aceleasi date precum factura fiscala la care face referire: datele de identificare ale firmei si ale beneficiarului, listarea produselor sau a serviciilor, cantitatea, pretul, TVA-ul. Singura diferenta consta in faptul ca, in cazul valorilor in care s-a comis o eroare, sumele trebuie trecute cu minus.5. Diferenta dintre stornarea si anularea unei facturi
Anularea unei facturi fiscale are loc doar atunci cand factura a fost emisa in mod eronat si nu a fost transmisa catre beneficiar. Astfel, factura fiscala se anuleaza si se emite un nou document cu informatiile corecte.6. Situatii in care nu se poate storna o factura fiscala
O factura nu poate fi stornata pe motiv de neplata a facturilor sau daca marfurile sau serviciile au fost livrate, respectiv prestate. Pentru un antreprenor aflat la inceput de drum, este esential sa inteleaga importanta si modul de utilizare al facturilor storno pentru a mentine o contabilitate corecta si transparenta, in conformitate cu reglementarile fiscale.Pentru servicii de contabilitate adaptate fiecarui domeniu de activitate, nu ezitati sa ne contactati!
---
Foto: Freepik